söndag 28 december 2008

Jul jul strålande jul

23 december






Julfirandet började redan dan före dopparedan hemma hos farmor Marianne (Mejas farmor).


Vi började med att klä granen sen var det dags för lite mat. Köttgryta och ris blev vi bjudna på.
En stund efter maten knackade det på altandörren och in kom tomten. Meja sa precis innan tomten kom att hon inte var rädd för tomten. Men när han väl kom gömde hon sig bakom fåtöljen och tittade fram emellanåt. Jag är inte stor, sa Meja. Meja tog först inte emot några paket men det släppte sedan. Heter tomten farmor frågade Meja tomten. Tomten brast ut i skratt, jag förstår inte varför =)


24 december Julafton


Idag sov vi länge....ända till klockan halv nio. Vi började dagen väldigt lugnt, trodde vi men den morgonen förstörde jag ganska snabbt. Meja har ju slutat med tutten och nu var det ju dags att göra ett litet paket till de små tomtebebisarna. Men när jag tog fram den sista tutten blev hon helt förtvivlad. Vi klippte av den och då blev det ännu värre. Tobbe fick ta Meja och jag fick snabbt slå in paketet. Vid ettiden åkte vi till mina föräldrar och där var det dags för att äta lite julmat. Mycket julmat hade mamma gjort till oss. Oj vad vi blev mätta allihopa. Efter maten började ju Kalle Anka och det får man ju inte missa. Lassa Kronér skötte sig mycket bra.
Knack knack lät det från altanen. Det är tomten som kommer sa Meja.
Den här tomten var gammal och hade krämpor och ont i ryggen. Meja fick många fina julklappar.

Hej där uppe i luften får vi snart säga till Miranda och Calle som ska ut på en luftballongsfärd. Wow, vilken häftig julklapp! Bra gjort Calle! Det var första gången Calle var med oss och firade jul. Mycket trevligt! Han är en toppenkille!
Meja fick många fina julklappar bland annat en dator som hon är mycket stolt över.
När jag skulle hämta min julklapp sa Meja "Pussa tomten mamma!"














Inga kommentarer: